Translate

Thursday, December 9, 2010

Kawal minda separa sedar untuk kita kawal emosi

Mengawal minda separa sedar bukanlah kerja orang psikik saja. Kita yang nak berjaya ni pun, kena tahu bagaimana untuk mengawal minda separa sedar kita supaya dengan itu kita ada kawalan penuh pada hidup kita sendiri.

Tak kiralah kita ni student ke, suri rumah ke, ibu tunggal ke, kerani biasa ke, cikgu ke, golongan professional ke, asal kita ada nak berjaya, kita kena belajar bagaimana untuk mengawal minda separa sedar supaya dengan itu kita dapat memunculkan berbagai kecemerlangan dalam hidup kita.

Bagaimana pula kita nak mengawal minda separa sedar?

Ada berbagai cara. Namun, cara paling asas adalah dengan mengawal emosi.

Kawal emosi, biar tenang sentiasa.

Elak dari asyik marah-marah, tertekan ataupun kurang selesa dengan diri sendiri. Dalam apa jua keadaan, hadapinya dengan tenang. Cakapkan hanya yang positif, fikirkan hanya yang positif, bersangka hanya yang positif.

Jika hidup Anda dirundum masalah, besar atau kecil, elak untuk bercakap mengenainya.

Elak untuk berfikir mengenainya.

Bila Anda sudah mahir mengawal emosi, Anda akan semakin mahir mengawal minda separa sedar.

Selepas itu, Anda sudah boleh mengawal situasi-situasi yang datang dan pergi dalam hidup Anda. Kita sudah tidak boleh mengubah situasi-situasi lepas yang dah berlaku. Tapi kita masih boleh mengubah situasi masa depan dengan mencorakkannya di minda separa sedar kita juga di fikiran kita mulai hari ini.

Elak untuk menyimpan rasa kesal atau menyesal atas kesilapan lalu. Itu semua dan tak boleh diubah.

No comments:

Post a Comment