Translate

Friday, December 10, 2010

Motivasi 11:

“Selagi kita mencuba dan berusaha, selagi itulah kita akan beroleh apa yang kita hajati” – Dr Tuah Iskandar, dipetik dari buku motivasi Jom Jaguh muka surat 159.

Ini dipanggil konsistensi.

Kita berterus-terusan berusaha mencapai apa yang kita mahukan.

Syaratnya, kita tidak merubah-ubah kemahuan kita.

Capai dulu satu kemahuan baru berubah kepada kemahuan yang lain.


“Exercising our brains systematically ways is as important as exercising our bodies. In my experience, “Use it or lose it” should really be “Use it and get more of it”.- Dr. Elkhonon Goldberg.

Dr. Elkhonon Goldberg adalah pakar kajian minda yang terkenal dari fakulti perubatan, Universiti New York juga merupakan professor bidang neurology di universiti yang sama. Dia terkenal dalam bidang neuropsychologist iaitu bidang yang mengkaji kaitan antara minda dan kejayaan manusia.

Lebih banyak kita menggunakan minda kita, maka lebih kuat minda kita jadinya.

Lebih banyak kita gerakkan minda, lebih banyak kita mendapat manfaatnya. Kita akan jadi makin berjaya.

Lebih banyak kita tak gunakan minda dan tak menerokai kelebihan-kelebihan minda, kita tak akan ke mana-mana, tak berjaya mencapai apa-apa, tak dapat mengubah apa-apa di dalam hidup kita.

Manfaat paling ketara, Anda mudah untuk mengingati sesuatu, Anda mempunyai gerak hati yang kuat, Anda dapat memberi cadangan yang bernas yang jauh lebih bernas dari cadangan-cadangan lain.

Imaginasi Anda akan jadi semakin tinggi hingga menyebabkan Anda boleh membayangkan sesuatu yang sukar untuk dibayangkan oleh orang lain, maksud saya Anda boleh melihat sesuatu output yang belum dapat dibayangkan oleh orang lain. Disebabkan itu, orang lain akan menganggap Anda seseorang yang penting.

Mereka menjadikan Anda menjadikan Anda orang penting yang mesti ada tiap kali nak buat apa-apa keputusan. Ini membangkitkan kuasa pengaruh, menjadikan mereka hormat pada Anda.

Bangunan menara berkembar Petronas, Litar F1 Sepang, CyberJaya, Wawasan 2020 dimulakan oleh seorang lelaki yang banyak menggunakan mindanya, Dr Mahathir Mohammad.

Untuk kita membina kecemerlangan diri, banyak-banyakkan guna minda kita.

Banyakkan membaca, banyakkan berfikir cemana nak memajukan diri, banyakkan menafsir perkara-perkara yang kita lalui dan yang kita lihat setiap hari. Setiap situasi, benda dan perkara mesti ada motivasi tersirat disebaliknya.

No comments:

Post a Comment