Translate

Thursday, December 9, 2010

Teknik Menguatkan Minda Separa Sedar

4 teknik asas bagaimana menguatkan minda separa sedar:

Teknik 1: Banyakkan Berimaginasi.

Selalulah imaginasikan sesuatu. Bayangkan sepertimana Anda menonton filem. Lihat dengan jelas wajah orang-orang yang ada dalam imaginasi Anda, bayangkan suasananya dengan jelas seperti sedang menonton sebuah filem. Jika Anda rasa susah nak berimaginasi, banyakkan membaca.

Teknik 2: Banyakkan berfikir.

Lebih banyak Anda gunakan tenaga mental, minda separa sedar akan jadi lebih kuat sebab ia dikerah untuk mengeluarkan idea-idea bagi penyelesaian masalah. Sama seperti otot fizikal. Makin banyak otot digunakan untuk mengangkat beban berat, makin kuatlah otot tu dan makin pejal. Banyakkan berfikir, cuma jangan berfikir tatkala tertekan. Berfikirlah dengan emosi tenang untuk menguatkan minda.

Teknik 3: Selalulah bersihkan hati, sebersih yang Anda boleh.

Hati mempengaruhi minda separa sedar. Jika hati kotor, minda separa sedar akan jadi kotor. Kesannya Anda akan cepat rasa ragu, gusar serta risau. Banyakkan zikir sebab ia dapat membersihkan hati, doublekan dengan amalan beristighfar.

4. Latih diri bertenang sepanjang masa.

Be cool. Minda separa sedar menjadi kuat apabila emosi Anda tenang. Minda akan makin bertambah-tambah kuat apabila Anda bertambah-tambah tenang.

No comments:

Post a Comment