Translate

Friday, December 24, 2010

Motivasi Kerja 1:Fikiran mempengaruhi kejayaan dan kegembiraan

FIKIRAN MEMPENGARUHI SITUASI SEKELILING KITA SAMADA KITA GEMBIRA ATAU TIDAK

Adakah Anda gembira dengan diri Anda sendiri dan gembira dengan apa yang Anda buat, atau Anda tertekan?

Segala apa yang berlaku disekeliling Anda sebenarnya kesan dari pengaruh fikiran Anda, sama ada happy atau tidak dengan diri Anda dan apa yang Anda sedang lakukan.

Apabila Anda kurang happy dengan kerja Anda, kesannya setiap hari pada waktu kerja ada saja perkara yang membuat Anda tambah tidak happy (tidak gembira), ada saja benda yang tak kena, ada saja perkara yang menyakitkan hati Anda. By the end of the day, Anda merasa cukup tertekan!

Apabila Anda happy dengan kerjaya Anda, kerja Anda buat main-main (tapi siap juga), Anda selalu ‘make fun of things’, Anda happy go lucky dan tenang walaupun suasana cukup sibuk, Anda akan perasan suasana kerja Anda lancar saja, jarang timbul masalah, jarang berlaku perkara tidak disangka, semuanya relaks saja. Situasi itu terjadi kesan daripada fikiran Anda yang happy (gembira, tidak tertekan, tidak merasa tertekan).

Apa yang saya nukilkan ni digarap dari pengalaman sebenar saya dan kawan-kawan diSKBTHO, moga perkongsian pengalaman ni berguna untuk Anda.

Petuanya, tertekan camanapun, sibuk camanapun cari cara camana untuk Anda ‘make fun out of it’, cari cara macamana untuk riangkan hati dan perlu berlakon, cari cara untuk Anda ketawa (tanpa perlu ketawa sebab menyembunyikan duka).

Bunyinya agak kebudak-budakan sedikit, tapi percayalah trik ini berkesan. Always make fun to have fun, jadi stress pun gone!

Sebab tu saya belum pindah tempat kerja....:)


No comments:

Post a Comment