Translate

Friday, December 10, 2010

Motivasi 18:Kejayaan adalah sesuatu yang dicipta, bukan terjadi secara kebetulan


Mark Zuckerberg mencipta kejayaannya menjadi jutawan dalam usia muda, begitu juga Irfan Khairi. Mereka berjaya dalam usia muda di dorong oleh satu perkara – keghairahan melakukan perkara yang menjadi minat, ia dipanggil ‘passion atau enthusiasm’.

Dari apa yang saya baca, Irfan Khairi meminati lukisan dan ‘creative design’. Mark Zuckerberg meminati pengaturcaraan komputer.

Facebook tetap jadi popular sedangkan ketika Facebook mula mendapat nama, internet sudah mempunyai berbagai laman sosial hebat seperti Friendster, Tagged, Myspace, Hi5, tak lupa laman-laman besar seperti Digg dan Delicious. Kerana apa Facebook popular?

Mark Zuckerberg berani memaparkan ciri-ciri keminatannya yang direka mengikut dia punya selera tanpa terikut-ikut dengan ciri laman web lain, lantas kelainan itu menjadikan (Facebook) berlainan dengan hasil laman web orang lain yang sudah gah menempa nama.

Saya dapati kejayaan hidup Irfan Khairi dan Mark Zuckerberg dicipta secara bertahap kesan dari sikap benar-benar menikmati keseronokan ketika melakukan apa yang mereka minat. Bacalah profail hidup Steve Jobs dan Anda akan tahu apa yang saya katakan ini betul.

Steve Jobs ditendang keluar dari kolej, tapi walaupun dia ditendang dari kolej , idea ‘gila’ Steve Jobs mengubah gaya hidup berbillion orang diseluruh dunia hari ini lantas menjadikan dia berjaya mengecapi tahap kejayaan yang lebih berjaya dari kejayaan-kejayaan dirinya sebelum ini. Dia memperkenalkan iPhone, iPad, iPod, produk-produk ‘bebudak’ yang tak pernah terfikir untuk dikeluarkan oleh pengeluar komputer lain.

Jadilah lain daripada yang lain, be different!

Anda sebenarnya dilahirkan untuk menjadi lain daripada orang lain tapi oleh kerana Anda mahu mendapat kawan dan mahu mendapat tempat di kalangan kawan-kawan Anda, Anda membentuk diri Anda menjadi sama dengan diri orang lain.

Untuk membentuk kejayaan Anda, Anda kena bentuk identiti sendiri, stail sendiri, bina jenama Anda sendiri, cipta gaya Anda tersendiri, cari apa ‘passion’ Anda. Kejayaan dicipta oleh apa yang menyeronokkan kita lalu kita jadikan keseronokan itu sesuatu yang bermanfaat untuk kebaikan orang lain pula.

"Kejayaan adalah sesuatu yang dicipta, bukan terjadi secara kebetulan"

Wallahualam..

No comments:

Post a Comment