Translate

Friday, December 31, 2010

Motivasi Kerja 8:Tips Untuk Minat Pada Kerja

Masalah sesetengah orang adalah, mereka mendapat kerja yang mereka tak minat, langsung tak minat bahkan membuat mereka merasa kurang bersemangat sebab tak minat.

Masalah ni banyak berlaku terutama dalam diri fresh graduate yang baru saja masuk ke alam pekerjaan dan bagi orang yang baru berpindah kerja. Jika Anda mendapat kerja yang berlainan dari minat Anda dan Anda mahu tahu cara untuk membuat Anda minat pada kerja yang langsung Anda tak minat, berikut adalah tips motivasi untuk anda.

Kaji kerja tu, cari kebaikan-kebaikan yang ada di dalamnya.

Selidiki tugasan yang diberikan dengan rasa ingin tahu. Lama-kelamaan perasaan ingin tahu tu bertukar menjadi keseronokan mendalam yang amat mengasyikkan.

Tiap kali Anda melaksanakan tugasan kerja, Anda tidak akan rasa terbeban tapi rasa seronok sebab Anda mahu tahu perkara baru yang Anda akan jumpa nanti. Tiap kali bekerja, elak memikir kesusahan melaksanakan kerja.

Kaji, cari perkara-perkara baru yang Anda masih belum tahu kemudian perbaiki pengetahuan yang ada sudah pelajari dari rakan-rakan sekerja, bos, ketua mahupun dari ketua jabatan Anda.

Elak terlalu cepat berpuas hati dengan ilmu serta kemahiran kerja yang sedia ada. Elak merasa diri sudah pandai. Belajar dan latih diri menggali perkara-perkara baru mengenai jawatan Anda, tak kiralah apapun ia.

Jika Anda terus menerus melakukan hal ni, motivasi kerja Anda akan timbul secara automatik, tak perlu dicari-cari lagi.

Ada orang jadi minat pada kerja yang dia langsung tak minat sebab dia di cabar oleh orang lain.

Bukan setakat dicabar bahkan dihina, dicaci maki bahkan disumpat seranah.

Kemarahan yang terbit akibat dari dicaci, dihina tu bertukar menjadi motivasi yang amat kuat. Motivasi kerja camni memang power sebab kita desak diri kita bekerja kuat untuk membuktikan yang kita ni mampu untuk mencapai sesuatu pencapaian hebat.

Andai kata Anda rasa motivasi jenis gini sesuai buat diri Anda, teruskan. Saya panggil motivasi jenis camni sebagai ‘kemarahan positif‘. Kita melempiaskan kemarahan pada perbuatan positif, iaitu dengan berusaha keras membuktikan sesuatu.

Kita akan kerap berjumpa dengan orang-orang yang dengki pada kita atau memandang rendah pada keupayaan kita walaupun kita langsung tak kacau hidup dia. Orang camni kita tak boleh elak, ada kat mana-mana.

Andai Anda sedang melalui situasi yang sama dan Anda merasa tertekan sebab orang lain pandang rendah pada Anda kemudian Anda tertekan sebab Anda tak minat kerja Anda sekarang ni, tukar rasa ‘marah’ pada orang tu menjadi pendorong untuk Anda membuktikan padanya yang Anda ni pekerja rajin,bijak, produktif.

Buktikan yang Anda mampu capai apa yang orang sebelum ni tak pernah capai.

Buktikan Anda boleh buat perkara yang sebelum ni orang lain langsung tak pernah buat.

Bila Anda sudah berjaya membuktikan sesuatu, Anda sudah berjaya mencapai sesuatu, orang-orang sekeliling yang memandang rendah pada Anda akan jadi ‘diam’.

Ada juga yang akan terus bising, bercakap-cakap di belakang Anda. Hakikatnya, orang jenis begitu takkan pernah mencapai apa-apa kemajuan.

Biarkan saja mereka. Yang penting Anda.

Anda mesti teruskan usaha mencemerlangkan diri dalam kerjaya Anda sekarang ni. Bila Anda sudah menemui faktor pendorong seperti yang saya katakan tadi, Anda akan merasa bersemangat untuk bekerja.

Bila sudah bersemangat bekerja, segala cabaran, permasalahan, dugaan dan tekanan Anda dapat lalui dengan jayanya.Jangan kisahkan omong-omongan kosong rakan yang melemahkan semangat.Jauhi orang2 yang macam ni.

LiveStrong!

1 comment:

  1. This entry inspiring me. Tq for sharing. God bless.

    ReplyDelete