Translate

Friday, December 10, 2010

Motivasi 5:jadilah penginspirasi, bukan pengkonspirasi

Banyakkan berkomunikasi dnegan diri Anda sendiri. Tahu tak orang-orang berjaya sentiasa bercakap-cakap dengan diri sendiri?

Bacalah kisah lagenda tunju terkenal, Mohammad Ali, Anda akan tahu bagaimana cakap-cakapan pada diri ini benar-benar memberi suntikan motivasi.

Jadilah penginspirasi buat diri Anda juga buat orang lain di sekeliling Anda. Apabila mereka tidak mengendahkan Anda, buat ‘donno’ dengan kata-kata inspirasi Anda, jangan ambil hati dan jangan mudah melatah.

Dah mereka tak berinspirasi oleh kata-kata Anda. Mereka bersikap skeptik. Jadi biarkan saja.

Itulah bukti yang mereka adalah pengkonspirasi.

Sebab? Mereka langsung tidak dipengaruhi oleh kata-kata inspirasi. Mereka hanya akan terpengaruh oleh cerita-cerita panas berbau konspirasi.

Yang penting Anda kena inspirasikan diri sendiri. Usaha memburu kejayaan banyak halangannya, penting untuk Anda kekal berinspirasi supaya Anda terus rajin berusaha.

Tanpa inspirasi, Anda akan kehilangan motivasi. Tanpa motivasi, satu apapun tak menjadi.

Elak untuk terlibat dengan politik pejabat, politik di tempat kerja atau apa saja hal-hal konspirasi., umpatan dan caci-makian.

Konspirasi adalah sesuatu yang bersifat negatif, sebab seseorang cuba untuk menjatuhkan serta memburuk-burukan dari belakang.

Sikap sebegini tidak baik untuk fikiran Anda.

Sentiasa beringat dengan kata-kata ini: “jadilah penginspirasi, bukan pengkonspirasi“.

No comments:

Post a Comment