Translate

Friday, December 31, 2010

Motivasi Kerja 9:Memberi Penghargaan Buat Diri Sendiri

Ada satu cara untuk membangkitkan motivasi kerja dalam diri Anda.

Apa dia? Memberi penghargaan buat diri sendiri.

Bila Anda berjaya menyelesaikan satu tugasan kerja dengan cukup hebat dan bagus sekali bahkan dipuji, itulah masa yang sesuai untuk Anda memberi penghargaan buat diri sendiri. Ambil masa seketika untuk melakukan hal ini.

Luangkan masa 1 minit atau 5 minit untuk memberi penghargaan buat diri Anda. Lakukan dengan membisikkan kata-kata di dalam hati khusus untuk diri anda. Misalnya:

“syabas, kau dah dapat selesaikan kerja yang bagus hari ini”. (kata-kata ditujukan buat diri sendiri)Saya panggil" Conget ekor Sendiri",Perasaan Sorang-sorang.

“good job!” (sambil tersenyum bangga dengan pencapaian diri sendiri)

“wow! aku dapat buat kerja tadi tu ngan cukup baik!”. (kata-kata penghargaan buat diri sendiri)

“syabas! bagus kerja tadi. Aku rasa aku boleh buat dengan bagus lagi di lain kali”.

Penghargaan-penghargaan yang kecil sebegini memberi impak yang amat besar, terutama pada tahap motivasi Anda di tempat kerja.

Anda akan bersemangat melakukan kerja, bahkan merasa yakin Anda dapat melaksanakan apa saja tugasan kerja dengan cukup bagus sebab Anda dah merasai kehebatan Anda melaksanakan tugasan di masa lalu.

Minda kita ni bila kita dah melalui sesuatu, akan membuat kita merasa yakin untuk melakukan hal yang sama di lain kali, apatah lagi bila mendapat pujian dari kengkawan atau bos kita.

Kita akan bertambah-tambah yakin jadinya.


Wallahuaalam

No comments:

Post a Comment