Translate

Friday, December 31, 2010

Motivasi Kerja 6:Dekatkan Diri dengan Alam Semulajadi

Mendekatkan diri pada alam ada pencetus motivasinya tersendiri.

Tiap kali orang ada masalah, mesti dia suka duduk di tepi pantai, di bawah pokok, ambil angin, jalan-jalan di taman, duduk termenung bersendirian di atas rumput. Ada orang suka mendengar bunyi deruan ombak memukul batu-batu di tepi laut.

Tiap kali kita dekat dengan alam, kita rasa tenang semacam. Dari ketenangan tu, kita merasa bahagia, gembira, bersemangat kembali.

Saranan saya kali ini, seimbangkan kerja keras dengan waktu bersantai. Dalam sehari, 8 jam kita kerja, 1 jam kita kena relaks. Pastu kita sambung kerja balik. Barulah motivasi kita tak hilang semena-mena gara-gara terlalu kuat bekerja.

Pergilah ke tepi pantai, taman bunga atau merehatkan minda di luar rumah Anda. Dekatkan diri dengan tumbuh-tumbuhan hijau.

Tumbuhan hijau mengeluarkan oksigen lalu menyerap karbon dioksida yang keluar dari badan kita. Lebih banyak oksigen masuk ke dalam badan kita, lebih tenang kita jadinya.

Kita jadi lebih bersemangat apabila ktaa merasa tenang. Bersemangat yang macamni yang kekal powernya.

Ada juga orang bersemangat gila, bersemangat membara tapi percayalah semangat camtu cepat hilang punya.Semangat Taik ayam.

Wallahuaalam

No comments:

Post a Comment